Ohjelma 2017

EBArena 2017 -ohjelma

Torstai 4.5.

7:30 Check-in piste avautuu

50-sali

9:10 Radioala tutummaksi

EBArena tarjoaa tiiviit ja kattavat tietoiskut eri viihteen sektoreista Suomessa. Kukin toimiala esitellään ensin yleisellä tasolla katto-organisaation toimesta, jonka jälkeen puheenvuoron saa alan yrittäjä ja kentän toimija.

Radioalaa yleisellä tasolla esittelee RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller, jonka jälkeen yrityskentän puheenvuoron audion kulutuksesta ja sen tulevaisuudesta pitää Nelonen Median radioiden johtaja Jussi Suvanto.

9:40 Elokuva-ala tutummaksi

Elokuva-alan esittelevät Filmikamarin toimitusjohtaja Tero Koistinen ja yrittäjä, Dionysos Filmsin toimitusjohtaja Riina Hyytiä.

10:10 Viihdealan monimuotoinen yritystoiminta

Yksi ajankohtaisimmista aiheista on viihdealan jatkuvasti monimuotoistuva yritystoiminta. Itsensä työllistäminen on trendikästä, yhtiöt hakevat kasvua monialaisuudesta ja taistelu paikasta auringossa kansainvälisten jättien kanssa kiihtyy. Yrittäjyys radio-alalla on hyvin erilaista kuin tapahtuma-alalla, vai onko? Entä mitä musabisnesyrittäjä voisi oppia tv-alan toimijalta?

EBArenan paneelissa pureudutaan moniin ajankohtaisiin, poikkitoimialaisiin kysymyksiin kiinnostavien yritysten kanssa. Selvitetään yhdessä, millaista synergiaa toimialojen kesken tulisi hakea, millainen yhteistyö toimijoita ylipäätään kiinnostaa juuri nyt ja pohditaan mistä viihdealan leipä tulee viiden vuoden kuluttua. Mukana keskustelemassa on joukko kiinnostavia ja ajankohtaisia yrityksiä, joiden monipuolisuus ja toiminnan laaja-alaisuus kertovat vahvasta osaamisesta, periksi antamattomuudesta ja rohkeudesta tehdä uusia avauksia.
Viihdebisneksen monimuotoinen yritystoiminta –paneeliin istahtavat mm. Madventures, Sound Tracker, Docventures ja Madcook tuotannoista vastaavan Gimmeyawallet Production Oy:n toimitusjohtaja 
Elise Pietarila, tuoreen, uuden ajan musiikkiyhtiö Hög Oy:n toimitusjohtaja Mikko Varjamo, radiotoimija Sampsa Jolma Mediatakojat Oy:stä ja Janne Kataja tapahtuma- ja sisällöntuotantoyhtiö Hihhihhii Oy:stä. Paneelin moderoi yrittäjä ja IPR.VC Management Oy:n Timo Argillander.

11:00 Lisenssibisneksen ABC tänään

Brändättyjen sisältöjen, tuotteiden, palveluiden ja tapahtumien bisnes on hurjassa kasvussa.

IP-oikeuksien merkitys on korostunut digitaalisuuden myötä, kun globaali hitti voi syntyä nopeasti pienenkin toimijan tuottamana. EBArena tekee yhteistyötä Luovien alojen agentti- ja managerijärjestö AGMAn kanssa ja pureutuu seminaariohjelmassa lisenssibisnekseen ajankohtaisiin kysymyksiin. Kati Uusi-Rauvan puheenvuorossa kuulemme muun muassa miten lisensoinnin strategiaa voi kehittää osana liiketoimintaa ja millaista bisnestä viihdepropertien lisensointi voi mahdollistaa.  Entä millaisia verkostoja toimiva lisenssibisnes edellyttää?

11:30 Lounas

Salaattibuffet-lounas tarjolla Royal-salissa klo 11.00-13.00.

12:15 Somedata - viihdebisneksen tärkeä työkalu

EBArena tekee yhteistyötä Underhood-mainepalvelun kanssa ja tuo Underhoodin tuotejohtaja Sami Kuuselan johdolla stagelle uusinta uutta some-datan hyödyntämisestä viihdebisneksessä. Kuusela kertoo EBarenassa, miten suomalaiset viihdebrändit pärjäävät sosiaalisessa mediassa, miten sosiaalisen median avulla voi mitata mainetta ja saada konkreettisia tuloksia aikaan: “Tarjoamme nopean, tarkan ja ymmärrettävän välineen tutkia, mikä tai kuka innostaa yleisöä”, Kuusela lupaa ja kehottaa viihdebisnesväkeä saapumaan EBArenaan nappaamaan hyödyllisiä vinkkejä. Kuusela esittelee muun muassa Pariisin Kevät -yhtyeen kanssa toteutetun someprojektin tuoreita tuloksia.

13:00 Peliala tutummaksi

Pelialaan EBArenan yleisön tutustuttaa suomalaisen pelialan kattojärjestön Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen.

13:30 Liveviihde - vain taivas rajana?

Liveviihde elää ja voi hyvin Suomessa vuonna 2017. Kuluttajia riittää ja tarjonta on ennätyksellisen runsasta. Satsaukset tapahtumiin kasvavat ja eventtejä tehdään koko ajan isommin. Missä tulee raja vastaan vai tuleeko? EBArenan poikkitoimialaisessa paneelissa tarkastellaan liveviihteen tilaa ja ajankohtaisia ilmiöitä sekä analysoidaan kysynnän ja tarjonnan kasvua eri toimialojen näkökulmasta. Mediassakin vastikään puhuttaneet festivaalien artistisopimukset kielivät taistelun tähdistä livekentällä yhä kiihtyvän. Artistien imu on kova, mutta riskit kasvavat. Myös avainpelurit muuttuvat, kun tähti-investoinneista eivät vastaakaan enää levy-yhtiöt ja ohjelmatoimistot, vaan tapahtumajärjestäjät sekä mediakumppanit.  Viime vuosina kaupallinen radio on tullut vahvasti mukaan tapahtumatuottamiseen, ja radiobrändien omat festivaalit sekä tapahtumat kilpailevat kuluttajista kiihtyvään tahtiin. Televisiossa edelleen suorat viihdeohjelmat keräävät hyvin katselua ja puhututtavat mediassa ja myös kanavilla satsataan isoihin event-tuotantoihin näkyvästi. Event Cinemakin kasvaa voimakkaasti ja houkuttelee elokuvateatteriin katsojia monipuolisella live-tarjonnalla aina urheilusta oopperaan. Rakennemuutos livealalla on ollut suuri lyhyessä ajassa ja ansaintalogiikka on muuttunut digitalisaation myötä. Mitä mahdollisuuksia VR ja AR tuo tapahtumien sisältöön ja markkinointiin? Entä kuinka artistien somefanitus muutetaan rahaksi? Tule EBArenaan kuulemaan, mitä, ammattilaiset eri toimialoilta ennustavat tapahtuvan seuraavan viiden vuoden aikana ja osallistu keskusteluun.

Mukana paneelissa ovat mm. Tiketti Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja operatiivisista toiminnoista vastaava Mirva Merimaa, N.C.D. Production Oy:n promoottori Timo Isomäki, Finnkinon Head of Event Cinema Marjut Apilo-Olson, Nelonen Median tapahtumapäällikkö Riikka Fagerholm ja Iskelmä –kanavan ohjelmapäällikkö Ari Ojala Bauer Medialta. Paneelin moderoi Katja Ståhl.

14:30 Musiikkiala tutummaksi

Musiikkialan esittelystä vastaavat toiminnanjohtaja Tuomo Tähtinen Music Finlandista ja PME Recordsin operatiivinen johtaja Antti Kosonen

15:00 Televisioala tutummaksi

Televisioalan esittelyn tekevät Suomen audiovisuaalisen alan tuottajajärjestö SATU ry:n hallituksen puheenjohtaja Antti Väisänen ja ITV Studios Finlandin toimitusjohtaja Pete Paavolainen.

15:30 EBArena Close Up -haastattelu

EBArena Close-Up-haastattelussa Jussi Heikelä kohtaa Supercellin viestintäjohtaja Linda Åströmin. Lämminhenkisessä juttutuokiossa vaihdetaan muun muassa ajatuksia pelialan viestinnästä ja markkinoinnista sekä pohditaan millaista synergiaa ja toisiltaan oppimista silläkin saralla voisi syntyä eri viihteen toimijoiden kesken.

16:00 Managereista ja agenteista boostia bisnekseen?

Managementit ja agentuurit vakiintuvat viihdebisneksessä myös Suomessa. EBArenassa keskustellaankin, tuleeko ammattimainen managerointi tulevaisuudessa koskemaan kaikkia viihdebisneksen toimialoja, millä sektorilla vakiintunutta management- ja agentuuritoimintaa ei vielä ole ja miksi? Yhdessä pohditaan myös, mikä on managerin tai agentin tuoma lisäarvo, mitä eri viihteen toimialat voivat oppia tällä saralla toisiltaan ja kuinka rakenteelliset muutokset työelämässä vaikuttavat alan kehitykseen. Manageri-koulutusta on tarjolla myös kasvavassa määrin, ja kysymmekin, onko kaikille tulevaisuuden managereille töitä? EBArenan managerikeskustelussa ovat mukana Fullsteam Managementin toimitusjohtaja ja Managerifoorumin puheenjohtaja Virpi Immonen, tuoreen Block Nation -management-yhtiön toimitusjohtaja Peppi Puljujärvi sekä agenttitoimistonsa kautta suomalaisen viihteen huippunimiä kuten Duudsoneita, Elastista ja Arman Alizadia erityisesti mainos- ja lisenssiyhteistyösopimuksissa edustava Iiro Lahdenranta Result Entertainmentista. Lahdenranta pyörittää yhtiökumppaninsa kanssa Result Entertainment Management -manageritoimistoa ja toimii mm. Krista Siegfridsin managerina.  Mukana on myös Kaiken Kustannus Oy:n kustantaja, toimitusjohtaja sekä perustaja Laura Nevanlinna. Kaiken on luovan kustannuksen ja sisällöntuotannon agentuuri, joka erikoistuu tarinankerrontaan ja franchise-kehitykseen multimediakanavilla. Kaiken on myös vastuussa kansainvälisesti menestyneen Angry Birds -brändin kaikista kirja- ja lehtikustannusaktiviteeteista. Rovio Entertainmentin Kustannuspäällikön tittelin lisäksi Nevanlinna on työskennellyt koulutuksen ja kaupan sekä transmedian ja digitaalisen lasten ja nuorten kustannuksen alalla yli 15 vuotta.Aihetta moderoi Luovien alojen agentti- ja managerijärjestö AGMAn johtaja Kati Uusi-Rauva.

17:00 Afterwork alkaa

Afterwork Loungessa klo 17.00-20.00. Tarjolla musiikkia, verkostoitumista ja cocktail-buffet:
Kuohuviiniä
Manchegoa ja viikunaa
Salaatti sherrykanasta, sipulista ja pinjansiemenistä
Marinoituja oliiveja
Katkarapuja ja chipotlea

Tervetuloa!

sali

9:30 TUBEtunti

Tubecon Industry Day tarjoaa EBArenan yleisölle kiinnostavan katsauksen siitä, missä tubemaailmassa mennään nyt ja millaisia yhteistyön mahdollisuuksia koko ajan kasvava ja kehittyvä tubekulttuuri tarjoaa yrityksille ja viihteen kentän eri toimijoille. Mediatuottaja, yrittäjä ja aikuistubettaja Mikko Silvennoinen isännöi TUBEtuntia varmalla otteella, ja luvassa on viihdyttävä, informatiivinen ja kattava paketti YouTuben ajankohtaisista asioista.

10:15 Musat käyttöön - clearauskäytännöt eri toimialoilla

Poikkitoimialainen keskustelu musiikin clearausprosesseista eri toimialoilla. Music Finlandin tiimijohtaja Riku Salomaan johdolla keskustelemassa ovat Creative Manager Marja Kortelainen Warner/Chappellilta, International Manager Jani Jalonen Teostosta, Executive Producer Pauliina Teirikari Cocoa Mediaproductions Oy:stä, Head of Production Pauliina Koutala Moskito Oy:stä sekä pelialan musiikki- ja äänisuunnittelija Ari Pulkkinen AriTunesista.

11:00 Tapahtuma-areenat tentissä

Vaalipaneelinomainen venue-keskustelu nostaa esiin eri tapahtuma-areenoiden kilpailutekijöitä nyt ja tulevaisuudessa ja tarkastelee, millä tavoin toimijat pyrkivät erottautumaan toisistaan. Kysymme paneelissa, mitkä ovat eri tapahtumapaikkojen valttikortit suhteessa toisiinsa tapahtumajärjestäjien ja yleisön nykytarpeet huomioiden?
Kilpailu b-to-b- ja b-to-c -markkinoilla kovenee, miten siihen vastaavat maamme merkittävimmät tapahtumatalot? Kenellä on suurin, toimivin, komein ja mahtavin? Keskustelijoina ovat Aku Syrjä Mediapoliksesta, Katariina Järveläinen Tapiolan Monitoimiareena Oy:stä / Metro Areenalta ja Mervi Käki Linnan Kehitys Oy:stä / Kantolan tapahtumapuistosta ja Paulina Ahokas Tampere-talosta. Tenttiä johtaa Heidi Aho Fullsteam Agencystä.

11:45 Lounas

Salaattibuffet-lounas tarjolla Royal-salissa klo 11.00-13.00.

12:30 Piratismi. Missä mennään, mitä voidaan tehdä?

Tiesitkö, että TTVK teki viime vuonna yli 10 000 alasottoa luvattomasta kotimaisesta sisällöstä eri nettipalveluissa?  Piratismi on luovan alan toimijoiden yhteinen ongelma, joka muuttaa jatkuvasti muotoaan. Myös keinot puuttua siihen vaativat jatkuvaa päivittämistä. EBArena tekee yhteistyötä Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry:n eli TTVK:n kanssa ja tarjoaa ajankohtaisen katsauksen siihen, missä tällä hetkellä mennään piratismin osalta ja mitä keinoja on käytettävissä siihen puuttumiseksi. Tule siis päivittämään tietosi piratismista meillä ja maailmalla ja kuulemaan täytäntöönpanon asiantuntijan vinkit oikeudenhaltijan keinovalikoimasta. Voisiko eri viihteen sektoreiden yhteistyöllä parantaa laillisten palveluiden toimintaedellytyksiä?
Esittelijänä Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry:n toiminnanjohtaja Jaana Pihkala.

13:00 Brändäys viihdebisneksessä

Mikael Jungnerin johtamassa poikkitoimialaisessa keskustelussa avataan brändien rakentamista, markkinointia ja tuotteistamista eri viihdebisnessektoreiden näkökulmasta. Keskustelemassa ovat mm. markkinointipäällikkö Jutta Hopp SF Filmiltä, brändi- ja kumppanuuspäällikkö Piia Sarajuuri Sony Musicilta, markkinointipäällikkö Päivi Koivunen Nelonen Medialta ja markkinointijohtaja Ville Heijari Roviolta.
Mitkä ovat olleet tunnettujen brändien rakennusprojektien vaiheet, haasteet, kulmakivet? Entä miltä tulevaisuus näyttää? Kuulemme esimerkkien kautta brändäysprosessien eri vaiheista ja käänteistä. Mitkä tekijät edesauttoivat prosessin onnistumisessa, entä mitkä tekijät vaikuttivat sen epäonnistumiseen? Keskustelussa sivutaan myös sisältömarkkinoinnin roolia ja tarinankerronnan merkitystä brändien rakentamisessa.

 

14:15 Remedyn Quantum Break - videopelit viihteen risteyksessä

Videopelit yhdistävät eri viihteenalat musiikista Hollywoodiin ja tubettajiin. Remedyn suurtuotanto Quantum Breakissa videopeli yhdistyi tv-sarjaan, jonka tapahtumiin pelaajat pystyivät vaikuttamaan.
Pelissä oli mukana Game of Thronesista ja X-Men –elokuvista tuttuja näyttelijöitä kuten Shawn Ashmore ja Aidan Gillenja ja sen kohtauksia kuvattiin Los Angelesissa Digital Domainilla ja Remedyn tiloissa Espoossa. Suurhankkeen sisältöä tuotettiin ympäri maailmaa ja mukana oli lisensoitua musiikkia muun muassa Totolta ja Paramorelta. Julkaisua tuettiin prologina toimineella kirjalla sekä laajalla markkinoinnilla, johon kuuluivat myös tubettajat.
Remedy Entertainmentin viestintäpäällikkö Thomas Puha kertoo EBArenassa, millaista oli rakentaa Quantum Breakin kaltainen jättituotanto ja kuinka pelit yhdistelevät viihteen aloja niin sisällöllisesti kuin markkinoinnillisesti. 

Tiketti-salin ohjelma päättyy klo 15.00.

Perjantai 5.5.

8:00 Check-in piste avautuu

50-sali

9:10 Suoratoistopalvelut muokkaavat tv-markkinaa

Kotimaisellä TV-kentällä on usein todettu, kuinka ilmaisia kanavia on runsaasti suhteessa markkinan kokoon. Nyt lineaaristen kanavien kamppaillessa mainosmarkkinoiden ja katsojatottumusten muutosten kourissa, on rinnalle kuin vaivihkaa syntynyt nopeassa tahdissa komea kattaus erilaisia suoratoistopalveluja.  Digital Media Finlandin toimitusjohtaja Jari Muikku kutsuu EBArenan estradillle mm. Yle Areenan, Viaplayn, C-Moren ja Elisa Viihteen keskustelmaan suoratoistopalvelujen roolista osana suomalaista viihdemarkkinaa tänä päivänä. Tässä erittäin ajankohtaisessa keskustelussa pohditaan, mistä kuluttajia riittää kaikille palveluille ja kuinka kovaa kilpailu on kansainvälisiä jättejä vastaan. Entä mikä on kotimaisten suoratoistopalvelujen suhde suomalaisiin sisällöntuottajiin? Kasvaako ostovoima, syntyykö ehkä uusia toimintamalleja tuotantoyhtiöiden kanssa ja lopulta myös vientikelpoisempia sisältöjä kv-markkinalle? Keskustelussa ovat mukana mm. YLE:n Luovien sisältöjen johtaja Ville Vilen,Viasat Finlandin kehitysjohtaja Sanna Reunanen, MTV:n kuluttajamaksullisen liiketoiminnan markkinoinnista, brändinhallinnasta ja asiakkuuksista vastaava Anu Perrotta sekä Elisa Viihteen sisältöliiketoiminnasta vastaava Ani Korpela.

10:00 VR-AR-MR = Kuka Mitä Häh?

VR ja AR ovat kaikkien huulilla, ja nyt mukaan pakkaa sotkemaan on tullut myös MR. Mistä tässä kaikessa on kyse? Teatime Researchin toimitusjohtaja, VR –alan yrittäjä Sakari Salli tarjoilee lyhyen oppimäärän siitä, mikä on mitäkin, mistä puhutaan nyt, ja mitä ennustetaan ensi vuodelle. Kuulemme myös, millaisten hankkeiden parissa Sakarin oma VR-tuotteita ja -tuotantoja toteuttava virtuaalitodellisuusstudio työskentelee.

10:30 Lisätty todellisuus viihdebisneksen käyttöön

Pokémon Go valloitti maailman, Japanin suosituin artisti on hologrammi, 3D Rihanna tanssii pöydillä ja Washington Post ottaa käyttöön oman AR-sovelluksen. Maailmalla tapahtuu jo paljon, mutta Suomi voi ottaa kärkipaikan uudessa mediassa vahvan teknologiaosaamisen ja rohkeiden viihdealan toimijoiden avulla. Arilyn on Pohjoismaiden johtava lisätyn todellisuuden yritys, joka on jo aloittanut yhteistyön mm. YLE:n ja Helsingin Sanomien kanssa. Arilynin tiimi kertoo EBArenassa, missä AR-maailmassa mennään tällä hetkellä ja mitä AR:n keinoin voi tehdä. Kuulemme myös, millaisia näköaloja AR tarjoaa viihteen kentän toimijoille.

11:15 YLE testaa tulevaisuuden mediakokemuksia

Lisätty todellisuus, virtuaalitodellisuus ja tekoäly ovat kaikki tämän hetken kuumia ja kiinnostavia aiheita. Myös Ylessä on lähdetty mukaan kehitykseen monimuotoisen pilottitoiminnan myötä. Ylessä on toteutettu jo useita VR- ja AR -pilotteja, testattu tekoälysovelluksia, järjestetty kehityksen ja koulutuksen työpajoja ja saatettu toimijoita yhteen. Kaiken keskiössä on Yle Beta, uusi hautomo tulevaisuuden yhteisille mediakokemuksilleAnssi Komulainen Yleltä kertoo EBArenassa, mistä kaikessa tässä on kyse, ja miksi Ylelle on tärkeää olla mukana kehityksen kärjessä. Kuulemme esimerkkejä tehdyistä piloteista, ja myös mitä kiinnostavaa tällä hetkellä on työn alla. 

11:45 Lounas

Salaattibuffet-lounas tarjolla Royal-salissa klo 11.00-13.00.

12:30 Pelit, elokuvat ja TV - uusi yhteinen horisontti?

Kaupallisesti kannattavan IP:n luominen on kallista ja vaatii pitkäjänteistä työtä. Pelit, elokuvat ja TV-sarjat ovat visuaalisuutensa vuoksi lähellä toisiaan ja erilaisten bisneslogiikoidensa ja jakelukanaviensa vuoksi voisivat hyödyttää toisiaan myös IP:nsä kaupallistamisessa ja vahvistamisessa eri tavoin. Rovio, Remedy Entertainment ja Iron Sky-elokuva ovat kaikki onnistuneet kansainvälisessä menestyksessä ja hyödyntämään IP:tään monipuolisesti. Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen kutsuukin EBArenan estradille Rovion Brand Licencing yksiköstä vastaavan Simo Hämäläisen, Remedy Entertainmentin toimitusjohtajan Tero Virtalan ja Iron Sky -käsikirjoittaja Jarmo Puskalan keskustelemaan kanssaan IP:n luomisesta ja hyödyntämisestä eri tavoin. Kuulemme, mitä pelialan huippuammattilaiset ajattelevat elokuva-, tv- ja pelialojen synergioista ja millaisia mahdollisuuksia siihen sisältyy. Entä millaisia visioita tunnettujen sisältöjen kehittämisen taustalla on ollut ja millaisia tarinoita kaikille tuttujen brändien taustalta löytyy?

13:15 Viihdemedia ja tähtikulttuuri Suomessa

EBArenan viihdemedia-keskustelua moderoi pitkän linjan toimittaja ja mediatyöläinen Jone Nikula. Luvassa on kiinnostavaa, asiantuntevaa ja rehellistä puhetta koko viihteen kenttää läpileikkaavassa aiheessa, kun keskusteluun osallistuvat muun muassa sisältöjohtaja Elina Schüller Allerilta, markkinointijohtaja Tomi Saarinen Sony Musicista ja Paleface. Jonen johdolla kysytään, mikä on tämän päivän viihdemedia, onko viihdemedialla valtaa, ja kuka tai mitkä tahot siitä ylipäätään hyötyvät. Keskustelijat avaavat myös näkökulmia, onko Suomessa oikeasti tähtikulttuuria ja osataanko täällä rakentaa, kehittää ja kaupallistaa tähtiä? Entä miten sisältömarkkinointi muuttaa viihdemedian sisältöjä?

14:15 Viihdealan yhteistyö NYT

EBArenan päättää tapahtuman ydinasiaa käsittelevä paneeli, kun Jussi Heikelän johdolla keskustellaan viihteen eri sektoreiden yhteistyöstä. Keskustelemassa on kova kattaus suomalaisen viihteen ammattilaisia eri aloilta ja luvassa on takuuvarmasti kiinnostavia näkemyksiä siitä, mikä toimii ja mikä ei, mitä tehdään jo, ja millaista yhteistyötä toimialojen välillä tulisi edistää.
Kaksipäiväisen EBArenan päätöspaneelissa nähdään pelialan tunnettu moniottelija, Remedy Entertainmentin viestintäpäällikkö Thomas Puha, Tubetapahtumat Oy:n toiminnanjohtaja ja Tubeconin vastaava tuottaja Krista Huovinen, suomalaisen elokuvan menestynein tuottaja Solar Filmsin Markus Selin, pitkän linjan radiovaikuttaja, Bauer Median toimitusjohtaja, Sami Tenkanen, Warner Musicin kotimaisesta tuotannosta vastaava General Manager Domestic Asko Kallonen sekä musiikin monitoimitalo Fullsteamin perustajiin kuuluva Juha Kyyrö.

Gramex50-salin ohjelma päättyy klo 15.15.

sali

9:30 Tekes katsoo yrityksen kanssa tulevaisuuteen

Viime vuonna Tekes oli mukana rahoittamassa 65 % suomalaisista yleisesti tunnetuista innovaatioista ja kanavoi yrityksiin rahaa kaikkiaan 369 miljoonaa euroa, tästä valtaosan pienille ja keskisuurille yrityksille. Tekes kannustaa yrityksiä lisäämään tutkimus- ja kehitystoimintaansa ja työn tulokset näkyvät yrityksissä uutena osaamisena ja uusina innovaatioina. Tekes tarjoaa monenlaisia rahoituksen instrumentteja erilaisten yritysten tarpeisiin ja vastikään julkistetut Team Finlandin Mixed Reality ja Augmented Intellingence kampanjat ovat esimerkkejä hyvinkin ajankohtaisista ja tulevaisuuden kehitystä tukevista panostuksista. Tekesin uusin rahoitustuote Innovaatioseteli on luovan alan yritykselle loistava tilaisuus laittaa IPR-asiat kuntoon myös kansainvälistä kasvua ajatellen. Ne kun jäävät usein hoitamatta, vaikka aineettomat oikeudet ovat useiden luovien alojen yritysten kaikkein arvokkainta omaisuutta.

Tekesin palvelupäällikkö Anne Turula sparraa työkseen Tekesissä ja Team Finlandin verkostossa kasvuhakuisia pk-yrityksiä kehittämään globaalia kilpailukykyään. EBArenassa Anne kertoo tarkemmin Tekesin roolista rahoittajana ja avaa myös Team Finlandin palveluja. 

10:00 Pääomasijoituksella kansainväliseen menestykseen

Median kulutus ja kysyntä ovat nousussa ja hyvällä sisällöllä on kasvavat kansainväliset markkinat. IPR.VC on pääomarahasto, joka sijoittaa mediasisältöihin: elokuviin, tv-sarjoihin, animaatioihin ja peleihin. IPR.VC:n missiona on synnyttää mediasisällöistä kansainvälisiä menestystarinoita. Rahaston Managing Partner Timo Argillander kertoo EBArenassa, millaisia mahdollisuuksia pääomasijoittaminen avaa suomalaisille viihteen sisällöille. Käytännön tasolla IPR.VC yhteistyötä avataan kiinnostavan ja ajankohtaisen case-esimerkin myötä, kun professori ja tuottaja Aleksi Bardy liittyy mukaan keskusteluun. Tähän mennessä kalleimman suomenkielisen elokuvan, kehutun Tom Of Finlandin budjetti sisälsi myös IPR.VC:n rahoitusta. Elokuvan tuottajana ja käsikirjoittajana toiminut Aleksi kertoo kokemuksiaan pääomarahoituksen hyödyntämisestä ja avaa prosessia tuottajan näkökulmasta. Mitä mahdollisuuksia pääomasijoittaminen avaa puolestaan kokeneen tuottajan mielestä suomalaiselle elokuva-alalle ja erilaisille mediasisällöille?

10:45 Liketykset euroiksi - joukkorahoitusta viihdebisnekselle

Mesenaatti.me on Suomen ja Pohjoismaiden suurin vastikepohjainen joukkorahoituspalvelu. Sen kautta on rahoitettu yli 600 projektia, yhteensä 2,5 miljoonalla eurolla. Mikä saa fanit rahoittamaan? Ja miten joukko rahoitus kasvatetaan relevantiksi tulovirraksi viihdealalle? Yhteisöllisten ilmiöiden asiantuntijoina mesenaattilaiset kertovat EBArenassa, kuinka hyödyntää faniverkostoja sekä rahoittamisessa että markkinoinnissa.

11:30 Lounas

Salaattibuffet-lounas tarjolla Royal-salissa klo 11.00-13.00.

12:15 Tekoälyä viihteeseen?

Hologrammiartisteja, tekoälykaraokea ja koneen säveltämää musiikkia? Tietokoneet ja ohjelmat ovat meille kaikille tuttuja ja välttämättömiäkin tuotannon työkaluja, mutta mitä tapahtuu, kun tekoälyn kyky luoda uutta tai reagoida kuluttajan tunteisiin kehittyy? Tekoäly tulee väistämättä myös viihdebisnekseen ja tuo mukanaan muutosta, mahdollisuuksia ja haasteita. EBArena haluaakin herätellä ajatuksia tekoälyn ja viihdebisneksen väistämättömästä kohtaamisesta ja visioida, mitä tulevaisuus voi tuoda tullessaan. Kutsuimme keskusteluun eri alojen ammattilaisia, jotka lähestyvät aihetta työssään eri lähtökohdista. Keskustelussa vaihdetaan mielipiteitä, kerrotaan kokemuksista ja pohditaan myös, miksi tekoälykehitykseen panostaminen on tärkeää myös viihteen, median ja luovan alan toimialoilla. Digital Media Finlandin Jari Muikku alustaa aiheeseen, ja mukana keskustelemassa ovat mm. uudenlaisia dataan ja metatietoon pohjautuvia asiakaspalvelun muotoja Yle Areenassa kehittävä konseptisuunnittelija Kim Viljanen, Team Finlandin Augmented Intelligence –kampanjan asiantuntija Outi Keski-Äijö Tekesiltä ja tekoälypohjaiseen tekstintuottamiseen perehtynyt liiketoiminnan kehityspäällikkö Vesa Lindqvist Sanomilta.

13:00 360°/VR video - Kupla vai uusi myynnin ja markkinoinnin työkalu?

360°/VR video on tullut tutuksi mm. YouTuben, Facebookin ja erilaisten messu- ja markkinointikampanjoiden kautta. Onko uusi teknologia kuitenkin vain hype ja uusi kuluerä?Kaksi suomalaista yritystä, FinCloud ja Finwe ovat kehittäneet 360°/VR ratkaisuja jo vuodesta 2012 alkaen, keskittyen erityisesti mahdollisuuksiin hyödyntää tätä uutta teknologiaa myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta. Tällä hetkellä sovelluskaupoissa on yli 450 mobiilisovellusta, jotka hyödyntävät FinCloudin ja Finwen kehittämää 360°/VR teknologiaa ja sovelluksilla on jo yli 25 miljoonaa latausta. EBArenassa FinCoudin Juha Kela kertoo, mitä konkreettisia mahdollisuuksia 360°/VR tarjoaa viihdebisneksen eri toimijoille myynnin ja markkinoinnin tehostamiseen, sekä kuinka 360°VR:lla voi tehdä rahaa.

Tiketti-salin ohjelma päättyy n. klo 13.30.

Lataa Entertainment Business Arena 2017 -tapahtumaopas

Muutokset mahdollisia