Uutiskirje 27.4.2017

ENTERTAINMENT BUSINESS ARENAN OHJELMA VALMIS!

* Uusimmat aiheet käsittelevät suoratoistopalveluita ja brändäystä sekä ajankohtaisia teknologian aiheita

* Jo aiemmin julkaistun IPR.VC pääomarahastosisällön case-esimerkkinä Tom of Finland –elokuva ja

tuottaja, professori Aleksi Bardyn näkökulma aiheeseen

* Mikael Jungner moderoi Brändäys viihdebisneksessä –keskustelua
* Mukana osallistujia laajasti eri viihdebisneksen sektoreilta, katso huikean monipuolinen ohjelma
ja osallistujalista: www.entertainmentbusinessarena.fi

Tasan viikon kuluttua torstaina 4.5. avautuvat historian ensimmäisen Entertainment Business Arenan ovet Helsingin Crowne Plazassa ja kotimaisen viihdebisneksen toimijat kokoontuvat kahdeksi päiväksi keskustelemaan poikkitoimialaisista aiheista. Käsittelyssä on kaikkiaan noin 30 aihetta. Kahdessa salissa keskustellaan mm. viihdebisneksen monimuotoisesta yritystoiminnasta, manageri- ja lisenssibisneksestä, musiikin käytöstä eri toimialoilla, brändäyksestä, liveviihteen kasvusta sekä kiinnostavista teknologian aiheista ja uusista rahoitusinstrumenteista.

Tapahtuman ohjelma on nyt kasassa ja nyt julkistettavat aiheet käsittelevät suoratoistobisnestä, peli-, elokuva- ja TV-alojen synergioita, tekoälyä ja muita kiinnostavia teknologian aiheita sekä pääomasijoittamisen luomia mahdollisuuksia. Koko tapahtuman summaa päätöskeskustelu viihdebisneksen yhteistyöstä.

Kutkuttavan ajankohtainen keskustelu suoratoistopalveluista Suomen TV-markkinassa

Kotimaisellä TV-kentällä on usein todettu, kuinka ilmaisia kanavia on runsaasti suhteessa markkinan kokoon. Nyt lineaaristen kanavien kamppaillessa mainosmarkkinoiden ja katsojatottumusten muutosten kourissa,

on rinnalle kuin vaivihkaa syntynyt nopeassa tahdissa komea kattaus erilaisia suoratoistopalveluja.  Digital Media Finlandin toimitusjohtaja Jari Muikku kutsuu EBArenan estradillle mm. Yle Areenan, Viaplayn, C-Moren ja Elisa Viihteen keskustelmaan suoratoistopalvelujen roolista osana suomalaista viihdemarkkinaa tänä päivänä. Tässä erittäin ajankohtaisessa keskustelussa pohditaan, mistä kuluttajia riittää kaikille palveluille ja kuinka kovaa kilpailu on kansainvälisiä jättejä vastaan. Entä mikä on kotimaisten suoratoistopalvelujen suhde suomalaisiin sisällöntuottajiin? Kasvaako ostovoima, syntyykö ehkä uusia toimintamalleja tuotantoyhtiöiden kanssa ja lopulta myös vientikelpoisempia sisältöjä kv-markkinalle? Suoratoistopalvelut muokkaavat TV-markkinaa –keskustelussa mm. YLE:n Luovien sisältöjen johtaja Ville Vilen,Viasat Finlandin kehitysjohtaja Sanna Reunanen, MTV:n kuluttajamaksullisen liiketoiminnan markkinoinnista, brändinhallinnasta ja asiakkuuksista vastaava Anu Perrotta sekä Elisa Viihteen sisältöliiketoiminnasta vastaava Ani Korpela.

Pelien, TV:n ja elokuvan synergioista keskustellaan kovalla kombolla

Kaupallisesti kannattavan IP:n luominen on kallista ja vaatii pitkäjänteistä työtä. Pelit, elokuvat ja TV-sarjat ovat visuaalisuutensa vuoksi lähellä toisiaan ja erilaisten bisneslogiikoidensa ja jakelukanaviensa vuoksi voisivat hyödyttää toisiaan myös IP:nsä kaupallistamisessa ja vahvistamisessa eri tavoin.  Rovio, Remedy Entertainment ja Iron Sky-elokuva ovat kaikki onnistuneet kansainvälisessä menestyksessä ja hyödyntämään IP:tään monipuolisesti. Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen kutsuukin EBArenan estradille Rovion Brand Licencing yksiköstä vastaavan Simo Hämäläisen, Remedy Entertainmentin toimitusjohtajan Tero Virtalan ja Iron Sky-käsikirjoittaja Jarmo Puskalan keskustelemaan kanssaan IP:n luomisesta ja hyödyntämisestä eri tavoin. Kuulemme, mitä pelialan huippuammattilaiset ajattelevat elokuva-, tv- ja pelialojen synergioista ja millaisia mahdollisuuksia siihen sisältyy. Entä millaisia visioita tunnettujen sisältöjen kehittämisen taustalla on ollut ja millaisia tarinoita kaikille tuttujen brändien taustalta löytyy?

Miten viihdebisneksessä brändätään?

Mikael Jungnerin johtamassa poikkitoimialaisessa keskustelussa avataan brändien rakentamista, markkinointia ja tuotteistamista eri viihdebisnessektoreiden näkökulmasta. Keskustelemassa ovat mm. markkinointipäällikkö Jutta Hopp SF Filmiltä, brändi- ja kumppanuuspäällikkö Piia Sarajuuri Sony Musicilta ja markkinointijohtaja Ville Heijari Roviolta.
Mitkä ovat olleet tunnettujen brändien rakennusprojektien vaiheet, haasteet, kulmakivet? Entä miltä tulevaisuus näyttää? Kuulemme esimerkkien kautta brändäysprosessien eri vaiheista ja käänteistä. Mitkä tekijät edesauttoivat prosessin onnistumisessa, entä mitkä tekijät vaikuttivat sen epäonnistumiseen? Keskustelussa sivutaan myös sisältömarkkinoinnin roolia ja tarinankerronnan merkitystä brändien rakentamisessa.

 

Aleksi Bardyn kokemuksia pääomarahoituksta. Case: Tom of Finland

Perjantaina EBArenassa pureudutaan rahoitusaiheeisiin. Jo aiemmin julkistettiin IPR.VC.n ohjelmasisältö, joka täydentyy nyt ajankohtaisella ja kiinnostavalla case-esimerkillä. Käytännön tasolla IPR.VC yhteistyötä avataan, kun professori ja tuottaja Aleksi Bardy liittyy mukaan keskusteluun. Tähän mennessä kalleimman suomenkielisen elokuvan, kehutun Tom Of Finlandin budjetti sisälsi myös IPR.VC .n rahoitusta. Elokuvan tuottajana ja käsikirjoittajana toiminut Aleksi kertoo kokemuksiaan pääomarahoituksen hyödyntämisestä ja avaa prosessia tuottajan näkökulmasta. Mitä mahdollisuuksia pääomasijoittaminen avaa puolestaan kokeneen tuottajan mielestä suomalaiselle elokuva-alalle ja erilaisille mediasisällöille?

AJANKOHTAISIA TEKNOLOGIA-AIHEITA

Viihdebisnes tuottaa elämyksiä. Uudet mediat ja teknologiat mahdollistavat näiden elämysten viemisen uudelle tasolle. Mutta vain harva osaa ja pystyy vielä täysin hyödyntämään tätä omassa liiketoiminnassaan.

Nopeasti kasvavien VR/AR-markkinoiden koko on noin 5,5 miljardia dollaria ja muutaman vuoden sisällä markkinan arvioidaan kasvavan 150 miljardin dollarin kokoluokkaan. Tekoälyteknologioihin investoidaan globaalisti miljardeja ja myös Suomessa on nyt lähdetty vahvasti tukemaan tekoälyn kehitystyötä. EBArenassa pureudutaan näihin tämän hetken kuumimpiin teknologioihin eri näkökulmista alan ammattilaisten esityksissä. Jo aiemmin julkistetun, Pohjoismaiden johtava lisätyn todellisuuden yrityksen Arilynin kanssa tehtävän sisällön lisäksi tutustumme kiinnostaviin VR-alan yrittäjiin, kuulemme Ylen innovatiivisesta startup-hautomosta ja keskustelemme teköälyn ja viihdebisneksen kohtaamisesta.

VR, AR ja MR – mikä on mitäkin?

VR ja AR ovat kaikkien huulilla, ja nyt mukaan pakkaa sotkemaan on tullut myös MR. Mistä tässä kaikessa on kyse? Teatime Researchin toimitusjohtaja, VR –alan yrittäjä Sakari Salli tarjoilee lyhyen oppimäärän siitä, mikä on mitäkin, mistä puhutaan nyt, ja mitä ennustetaan ensi vuodelle. Kuulemme myös, millaisten hankkeiden parissa Sakarin oma VR-tuotteita ja -tuotantoja toteuttava virtuaalitodellisuusstudio työskentelee.

Yle testaa tulevaisuuden mediakokemuksia

Lisätty todellisuus, virtuaalitodellisuus ja tekoäly ovat kaikki tämän hetken kuumia ja kiinnostavia aiheita. Myös Ylessä on lähdetty mukaan kehitykseen monimuotoisen pilottitoiminnan myötä. Ylessä on toteutettu jo useita VR- ja AR -pilotteja, testattu tekoälysovelluksia, järjestetty kehityksen ja koulutuksen työpajoja ja saatettu toimijoita yhteen. Kaiken keskiössä on Yle Beta, uusi hautomo tulevaisuuden yhteisille mediakokemuksille. Anssi Komulainen Yleltä kertoo EBArenassa, mistä kaikessa tässä on kyse, ja miksi Ylelle on tärkeää olla mukana kehityksen kärjessä. Kuulemme esimerkkejä tehdyistä piloteista, ja myös mitä kiinnostavaa tällä hetkellä on työn alla. 

360°/VR video – kupla vai uusi myynnin ja markkinoinnin työkalu?

360°/VR video on tullut tutuksi mm. YouTuben, Facebookin ja erilaisten messu- ja markkinointikampanjoiden kautta. Onko uusi teknologia kuitenkin vain hype ja uusi kuluerä? Kaksi suomalaista yritystä, FinCloud ja Finwe ovat kehittäneet 360°/VR ratkaisuja jo vuodesta 2012 alkaen, keskittyen erityisesti mahdollisuuksiin hyödyntää tätä uutta teknologiaa myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta. Tällä hetkellä sovelluskaupoissa on yli 450 mobiilisovellusta, jotka hyödyntävät FinCloudin ja Finwen kehittämää 360°/VR teknologiaa ja sovelluksilla on jo yli 25 miljoonaa latausta. EBArenassa FinCoudin Juha Kela kertoo, mitä konkreettisia mahdollisuuksia 360°/VR tarjoaa viihdebisneksen eri toimijoille myynnin ja markkinoinnin tehostamiseen, sekä kuinka 360°VR:lla voi tehdä rahaa.

Hologrammiartisteja, tekoälykaraokea ja koneen säveltämää musiikkia? 

EBArenassa pohditaan, miten tekoäly voi tulevaisuudessa muuttaa myös viihdebisnestä.

Tietokoneet ja ohjelmat ovat meille kaikille tuttuja ja välttämättömiäkin tuotannon työkaluja, mutta mitä tapahtuu, kun tekoälyn kyky luoda uutta tai reagoida kuluttajan tunteisiin kehittyy? Tekoäly tulee väistämättä myös viihdebisnekseen ja tuo mukanaan muutosta, mahdollisuuksia ja haasteita. EBArena haluakin herätellä ajatuksia tekoälyn ja viihdebisneksen väistämättömästä kohtaamisesta ja visioida, mitä tulevaisuus voi tuoda tullessaan. Kutsuimme keskusteluun eri alojen ammattilaisia, jotka lähestyvät aihetta työssään eri lähtökohdista. Keskustelussa vaihdetaan mielipiteitä, kerrotaan kokemuksista ja pohditaan myös, miksi tekoälykehitykseen panostaminen on tärkeää myös viihteen, median ja luovan alan toimialoilla. Digital Media Finlandin Jari Muikku alustaa aiheeseen, ja mukana keskustelemassa ovat mm. uudenlaisia dataan ja metatietoon pohjautuvia asiakaspalvelun muotoja Yle Areenassa kehittävä konseptisuunnittelija Kim Viljanen, Team Finlandin Augmented Intelligence –kampanjan asiantuntija Outi Keski-Äijö Tekesiltä ja tekoälypohjaiseen tekstintuottamiseen perehtynyt liiketoiminnan kehityspäällikkö Vesa Lindqvist Sanomilta.

**************

EBArena suosittelee:

FOOM FEST

Uusi videosisältöihin keskittyvä tapahtuma FOOM FEST tuo yhden maailman tunnetuimmista YouTube -tekijöistä, Casey Neistatin Suomeen huhtikuussa. Online-videon monilahjakkuus – myös tuottajana ja ohjaajana tunnettu – yhdysvaltalainen Neistat tähdittää ensimmäistä FOOM (Future of Online Video & Media) -tapahtumaa 28.–29.4.2017 Helsingin Kaapelitehtaalla. 

http://foom.fi/


**************

VIELÄ EHDIT MUKAAN!
Rekisteröitymiset tapahtumaan: www.entertainmentbusinessarena.fi/ilmoittautuminen 

Katso ohjelma, infot ja osallistujalista: www.entertainmentbusinessarena.fi

Seuraa somessa:
www.facebook.com/entertainmentbusinessarena
#ebarena @eb_arena 

TERVETULOA MUKAAN SUOMEN ENSIMMÄISEEN ENTERTAINMENT BUSINESS ARENAAN!

Lisätiedot:
Sisällöt ja hallinto: Jenni Lähteenmäki, 040 507 7890, 
jenni@ebarena.fi
Kumppanuudet, tiedotus ja PR: Taija Holm, 040 748 3435, taija@ebarena.fi